Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
Search
3072
View
92
Reply

[Politik] YB Tuan Lim Kit Siang mohon PM, AG dan SPRM gugurkan tuduhan ke atas menantunya, ada percubaan untuk mengambarkan Puan Betty Chew sebagai Rosmah Mansor kedua Malaysia! Video komen DSAI #29

[Copy link]

Author: I.am.PH       Show all posts   Read mode

Author
Post time 8-8-2020 06:59 PM | Show all posts |Read mode
Edited by I.am.PH at 8-8-2020 12:22 PM

Drop charges against daughter-in-law, Kit Siang pleads to PM, AG
Predeep Nambiar -August 8, 2020 5:41 PM



GEORGE TOWN: DAP veteran Lim Kit Siang today pleaded with the prime minister and attorney-general to drop money-laundering charges against his daughter-in-law, Betty Chew, as he believes she was a victim of her husbands political foes.

Lim said while he was not surprised with his son Guan Engs arrest, he felt Chew should have been left out, as she was not a big-time badster as deemed to be.

I hereby make an open appeal to PM Muhyiddin Yassin, AG Idrus Harun and the Malaysian Anti-Corruption Commission to drop the money-laundering charges against my daughter-in-law, he told reporters at the Penang DAP headquarters here today.

Lim said Chew was a loving and loyal wife and brought up his four grandchildren.

I have known Betty for three decades now. Search her house and you will not find thousands of jewellery, watches, luxury handbags or millions in foreign currency.

Let us draw a line in the sand persecution against political opponents should be avoided, but there must be some decency and honour by not involving innocent family members.

Let us not destroy Guan Engs family just to get at the main target. Going after his wife and children must stop, he said.

Weighing in on Guan Engs latest corruption charge, Lim said his son had withstood worse persecution before and this had made him a steely politician today.

He said Guan Eng had been an Internal Security Act detainee and had gone to jail for speaking up on behalf of a rape victim.

Those who are made of less stern stuff would have been broken by Guan Engs prison experience, he said.

Yesterday, Guan Eng claimed trial to a corruption charge related to the yet-to-be-built Penang undersea tunnel. He was alleged to have sought a 10% cut of the profits which would be made from the RM6.3 billion roads and tunnel project.

Chew and businesswoman Phang Li Koon are expected to be charged together with Guan Eng on Tuesday over a money laundering case.

Rate

2

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Looking for Google Ads Manager expert. Freelance work from home. Profit sharing basis. Please send your resume to HR@cari.com.my
Author
 Author| Post time 8-8-2020 07:00 PM | Show all posts

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 8-8-2020 07:01 PM | Show all posts

Reply

Use magic Report

Post time 8-8-2020 07:03 PM From the mobile phone | Show all posts
I.am.PH replied at 8-8-2020 07:01 PM

Kalo salah masuk punjara ajelaa.. aku senang jah.. najib salah masuk ajela..
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 8-8-2020 07:05 PM | Show all posts
Edited by I.am.PH at 8-8-2020 11:38 AM

Open appeal to Prime Minister, Attorney-General and MACC to maintain some decency and honour in public life and drop money-laundering charges against my daughter-in-law Betty Chew



(Tatal ke bawah untuk kenyataan versi BM)

I was shocked when Betty Chew, wife of Lim Guan Eng, was arrested by the Malaysian Anti-Corruption Agency (MACC) yesterday and was to be charged at the Butterworth court on Tuesday under the Anti-Money Laundering and Anti-Terrorism Financing Act (Amla) as if she is a notorious and a big-time villain in Penang involved the crimes normally associated with money-laundering like drug trafficking, terrorist funding and rampant corruption.

I do not want to comment on the case proper and I will leave it to the lawyers to defend her.

But this is not the Betty Chew that I know for three decades. Her only fault was being a loving and loyal wife and mother of four great kids. I am proud of my daughter in law as a lawyer and a former ADUN in Melaka before she retired. I am even more proud that despite all the pressure from work, she looked after Guan Eng and brought up my four beautiful grandchildren.

I am not surprised by Guan Engs arrest and prosecution, as this is to break his political spirit as when he was previously imprisoned in 1998 for 18 months and disqualified as a Member of Parliament for defending the dignity and morality of an underaged Malay girl who was raped.

The latest corruption charge against him is probably the first against a major political leader, where no specific sum of corruption or gratification amount is mentioned, only a vague 10% of future profits. I believe in my son that he neither asked for money nor received any money as proven by the fact that no such corruption money was found on him in cash or in his personal bank account.

In fact, when Guan Eng was arrested and charged yesterday, I thought of my 55 years of political life from 1965 to 2020 C covering three generations.

I never thought in 1965 when I took the plunge to devote myself to politics and a better Malaysia C against the advice of family and friends C that one culmination of my 55 years of politics is to see Guan Eng facing another trial and tribulation.

Those who are made of less sterner stuff would have been broken by Guan Engs prison experience in Kajang Prison in 1998-99, and I confess that his 12 months in Kajang were the worst periods of my life. I confess that Guan Eng in Kajang Prison was, even worse than my two Internal Security Act detentions in 1969 and 1987. For the record, the second time during Operation Lalang in 1987 when Guan Eng and I were the first to be detained but the last two to be released from Kamunting Detention Centre.

But let us draw a line in the sand. Persecution and discrimination against political opponents is hitting below the belt and should be avoided, but there must be some decency and honour in national life by not involving innocent family members. Let us not destroy Guan Engs family and target his family members just to get at the main target. Going for Guan Engs wife or his children must stop.

I have known Betty for three decades. Search her house and you will not find, for example, 12,000 pieces of jewellery comprising 2,200 rings, 1,400 necklaces, 2,100 bracelets, 2,800 pairs of earrings, 1,600 brooches, 14 tiaras or 423 luxury wristwatches (notably from Rolex, Chopard and Richard Mille), 234 luxury sunglasses (notably from Versace and Cartier), 567 luxury handbags from 72 brands (notably from Chanel, Prada, Versace, Bijan, KWANPEN and Judith Leiber), 272 handbags from Herms (Birkin bag) or MYR 116 million in over 26 different currencies.

Why, then, is there an attempt to paint Betty Chew as the second Rosmah Mansor of Malaysia?

I hereby make an open appeal to Prime Minister, Tan Sri Muhyddin Yassin, the Attorney-General, Tan Sri Idris Harun and MACC to maintain some decency and honour in public life and drop money-laundering charges against my daughter-in-law Betty Chew.

(Media Conference Statement by DAP MP for Iskandar Puteri Lim Kit Siang in Penang on Saturday, August 8, 2020 at 3 pm)

Rayuan terbuka kepada Perdana Menteri, Peguam Negara dan SPRM untuk kekal menghormati kehidupan awam dan menggugurkan pendakwaan pengubahan wang haram terhadap menantu saya, Betty Chew


Saya terkejut apabila Betty Chew, isteri Lim Guan Eng, ditangkap oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) semalam dan akan didakwa di Mahkamah Butterworth pada Selasa depan, di bawah Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram dan Pembiayaan Keganasan (AMLA) seolah-olah beliau seorang penjahat besar di Pulau Pinang yang terlibat dalam jenayah yang kebiasaannya dikaitkan dengan aktiviti pengubahan wang haram seperti pemerdagangan dadah, pembiayaan aktiviti keganasan dan rasuah.

Saya tidak mahu mengulas lanjut mengenai kes tersebut dan saya akan menyerahkan perkara itu kepada peguam untuk membela beliau.

Penjenayah yang mereka sebutkan itu bukan Betty Chew yang saya kenali selama tiga dekad. Betty Chew yang saya kenali ialah seorang isteri yang setia dan ibu yang penyayang kepada empat cahaya matanya. Saya berbangga dengan menantu saya yang merupakan seorang peguam dan mantan Adun di Melaka sebelum bersara. Malah saya berbangga, meskipun menghadapi tekanan kerja, bahawa beliau masih boleh menjaga Guan Eng dan membesarkan empat orang anak cucu kesayangan saya.

Saya tidak terkejut dengan penangkapan dan pendakwaan Guan Eng, kerana ini dilakukan semata-mata untuk mematahkan semangat politiknya sepertimana beliau pernah dipenjarakan pada 1998 selama 18 bulan dan dilucutkan kelayakan sebagai Ahli Parlimen, hanya kerana mempertahankan maruah seorang gadis Melayu bawah umur yang dirogol.

Tuduhan rasuah terbaru terhadap beliau mungkin merupakan yang pertama terhadap pemimpin politik utama, di mana tidak disebut jumlah rasuah atau jumlah habuan tertentu tetapi amaun yang tidak jelas iaitu 10% keuntungan yang akan diperolehi kelak. Saya percaya anak saya tidak meminta dan tidak menerima wang sebagaimana yang dibuktikan bahawa tidak ada wang rasuah dijumpai secara tunai atau di dalam akaun bank peribadinya.

Ketika Guan Eng ditangkap dan didakwa semalam, saya terkenang semula perjalanan politik saya selama 55 tahun dari tahun 1965 hingga 2020 yang merangkumi tiga generasi.

Tidak pernah terlintas di fikiran saya, ketika saya membuat keputusan untuk mengabdikan diri dalam politik dan berjuang untuk Malaysia yang lebih baik pada tahun 1965 C dengan mengingkari nasihat keluarga dan rakan C bahawa sepanjang 55 tahun selepas itu saya akan melihat Guan Eng sekali lagi berdepan dengan dugaan dan penderitan.

Mereka yang tidak kuat pasti akan cepat patah semangat dengan peristiwa yang dilalui Guan Eng, dan saya akui bahawa selama 12 bulan Guan Eng ditahan di Penjara Kajang pada 1998-1999 merupakan tempoh terburuk dalam hidup saya, bahkan lebih buruk daripada dua penahanan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri yang saya alami. Kali kedua adalah semasa Operasi Lalang pada tahun 1987 ketika saya dan Guan Eng berdua yang paling awal ditahan tetapi paling akhir dibebaskan dari Pusat Tahanan Kamunting.

Namun begitu, kita perlu meletakkan had dalam situasi ini. Penganiayaan dan diskriminasi terhadap lawan politik adalah sesuatu yang tidak wajar dan harus dielakkan. Kita harus kekal menghormati kehidupan awam dan tidak memusnahkan keluarga serta menyasarkan anggota keluarga. Tindakan sebegini harus dihentikan.

Saya telah mengenali Betty selama tiga dekad. Carilah di rumahnya dan anda tidak akan menemui, misalnya, 12,000 barang kemas yang terdiri daripada 2,200 cincin, 1,400 kalung, 2,100 gelang, 2,800 pasang anting-anting, 1,600 kerongsang, 14 tiara atau 423 jam tangan mewah (berjenama Rolex, Chopard dan Richard Mille), 234 cermin mata hitam mewah (berjenama Versace dan Cartier), 567 beg tangan mewah dari 72 jenama (antaranya Chanel, Prada, Versace, Bijan, KWANPEN dan Judith Leiber), 272 beg tangan dari Herms (beg Birkin) atau wang tunai berjumlah RM116.7 juta dalam 26 mata wang yang berbeza.

Justeru mengapa ada percubaan untuk mengambarkan Betty Chew sebagai Rosmah Mansor kedua Malaysia?

Dengan ini saya membuat rayuan terbuka kepada Perdana Menteri, Peguam Negara dan SPRM untuk kekal menghormati kehidupan awam dan menggugurkan pendakwaan pengubahan wang haram terhadap menantu saya, Betty Chew.

(Kenyataan Sidang Media oleh Ahli Parlimen DAP Iskandar Puteri Lim Kit Siang di Pulau Pinang pada Sabtu, 8 Ogos 2020 jam 3.30 petang)



Reply

Use magic Report

Post time 8-8-2020 07:05 PM | Show all posts
bapa perasuah masih lagi nak membela anaknya

yang rasuah

sedih tengok bangsa yang galak dengan rasuah

malu tengok ramai lagi forumer2 yang menyokong parti rasuah dap

Reply

Use magic Report

Post time 8-8-2020 07:06 PM | Show all posts
Buritan replied at 8-8-2020 07:03 PM
Kalo salah masuk punjara ajelaa.. aku senang jah.. najib salah masuk ajela..

lama x nampak

bisnes booming ke?


Reply

Use magic Report

Post time 8-8-2020 07:07 PM From the mobile phone | Show all posts
dodolpandai replied at 8-8-2020 07:06 PM
lama x nampak

bisnes booming ke?

Tak.. still sendu... ade la sale.. tp takdela boom ke viral mcm si sugus tuu.. separuh sugus pun tak.. hahaha
Reply

Use magic Report

Post time 8-8-2020 07:09 PM | Show all posts
Buritan replied at 8-8-2020 07:07 PM
Tak.. still sendu... ade la sale.. tp takdela boom ke viral mcm si sugus tuu.. separuh sugus pun t ...

its time for u to utube girl


Reply

Use magic Report

Post time 8-8-2020 07:11 PM From the mobile phone | Show all posts
dodolpandai replied at 8-8-2020 07:09 PM
its time for u to utube girl

Eii tak naklaa.. tak reti dan tak pandai.. satu lg kita tak cantik.. agaknyaa tadak sape yg nak view
Reply

Use magic Report

Post time 8-8-2020 07:12 PM From the mobile phone | Show all posts
dodolpandai replied at 8-8-2020 07:09 PM
its time for u to utube girl

Jeles jugak tengok sale org juta juta ribu ribu.. tak pe la itu rezeki depa
Reply

Use magic Report

Post time 8-8-2020 07:13 PM | Show all posts
Buritan replied at 8-8-2020 07:12 PM
Jeles jugak tengok sale org juta juta ribu ribu.. tak pe la itu rezeki depa

hasil x banyak x pe

jangan rasuah mcm lim guan eng

10 pessen lak tu


Reply

Use magic Report

Post time 8-8-2020 07:15 PM From the mobile phone | Show all posts
dodolpandai replied at 8-8-2020 07:13 PM
hasil x banyak x pe

jangan rasuah mcm lim guan eng

Idak.. aku rasa dan berharap laki aku atau aku  tak bawak hasil rasuah.. tak best hidup mkn rasuah
Reply

Use magic Report

Post time 8-8-2020 07:17 PM | Show all posts
Buritan replied at 8-8-2020 07:15 PM
Idak.. aku rasa dan berharap laki aku atau aku  tak bawak hasil rasuah.. tak best hidup mkn rasuah

betul tu buri

aku senyum melihat orang bersusah payah jadi usahawan

tapi aku sedih lihat macai2 lim guan eng yang masih setia bersama guan eng yang rasuah

dap parti rasuah


Reply

Use magic Report

Post time 8-8-2020 07:19 PM From the mobile phone | Show all posts
dodolpandai replied at 8-8-2020 07:17 PM
betul tu buri

aku senyum melihat orang bersusah payah jadi usahawan

Org politik mmg mcm tuu.. corona ke apa ke.. otak depa pikir politik je.. bukan lim je.. semua org politik.. aku pun hairan
. ..
Reply

Use magic Report

Post time 8-8-2020 07:21 PM | Show all posts
Buritan replied at 8-8-2020 07:19 PM
Org politik mmg mcm tuu.. corona ke apa ke.. otak depa pikir politik je.. bukan lim je.. semua org ...

aku lagi hairan

orang yang dijaja sebagai bersih

tak pernah ada pengalaman rasuah

macam lim guan eng

rupanya bapak kepada rasuah 10 pessen

apa ni?

mana nilai integiri macai

ke macai pun hadap sumbat mulut anak guna hasil rasuah


Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 8-8-2020 07:24 PM | Show all posts
Edited by I.am.PH at 9-8-2020 08:49 AM







Reply

Use magic Report

Post time 8-8-2020 07:24 PM From the mobile phone | Show all posts
Nasihat aku kat lim kit sial.. Sila pi ubah fengsu kubur nenek moyang ang
Reply

Use magic Report

Post time 8-8-2020 07:26 PM From the mobile phone | Show all posts
Buritan replied at 8-8-2020 07:12 PM
Jeles jugak tengok sale org juta juta ribu ribu.. tak pe la itu rezeki depa

Buritan..ang buka lazada.. Aku beli barang ang kat lazada.. Nanti aku tolong promote kat sini..
Reply

Use magic Report

Post time 8-8-2020 07:27 PM From the mobile phone | Show all posts
sarah82 replied at 8-8-2020 07:26 PM
Buritan..ang buka lazada.. Aku beli barang ang kat lazada.. Nanti aku tolong promote kat sini..

Lazada mcm leceh skit.. tak brp pandai.. aku try dulu ye
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2020 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
Advertise with us
Quick Reply To Top Return to the list