Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
Search
619
View
4
Reply

Kesalahan Memancing Yang Perlu Dielakkan dan tips Mabuk Laut

[Copy link]

Author: trunks       Show all posts   Read mode

Author
Post time 17-5-2020 04:22 AM | Show all posts |Read mode
Edited by trunks at 7-7-2020 04:57 PM









Set Peralatan Tak Sepadan


Biasa terjadi bila memancing dapat sambaran tetapi ikan susah nak mengena. Adakah anda kaji semula mengapa perkara itu terjadi? Besar kemungkinan ia datang daripada pemilihan peralatan yang salah. Jadi sebagai pemancing, anda harus tahu apa spesies ikan sasaran anda. Jadi dari sini anda boleh menentukan peralatan apa yang sesuai untuk anda gunakan. Sebagai contoh, janganlah nak pancing layaran guna mata kail udang pulak nanti.



Berlagak Bodoh Sombong

Biarpun berapa puluh tahun anda memancing dan seberapa banyak pengalaman yang anda, janganlah jadi pemancing yang bodoh sombong atau berlagak pandai! Ini amat penting terutama bila anda meneroka lubuk baru. Sentiasalah bertanyakan mereka yang arif dengan kawasan tersebut dan kaji dahulu lokasi memancing anda untuk mengelakkan kes membangau sehari suntuk!


Mudah Kelam-kabut

Kalau kot ye pun teruja nak memancing elakkan dari menjadi seorang yang kelam-kabut. Bukannya apa, bila terjadinya kes-kes kelam-kabut ni pasti ada saja masalah yang akan terjadi. Tertinggal set pancinglah, ikan rabutlah dan yang paling teruk berpotensi untuk ditimpa kecederaan sewaktu memancing. Jadilah seorang pemancing yang sentiasa bertenang dan rancanglah sebaik mungkin perjalanan sebelum anda keluar memancing.



Dengki tak bertempat

Kes kaki pancing cemburu ni mesti banyak kali terjadi di kalangan kita. Pantang je tengok orang tarik ikan mesti ada 1 atau 2 orang yang jenis tak senang duduk bila tengok orang strike. Time tu jugaklah dia nak pindah duduk kat kawasan orang yang dapat ikan tu. Haihh, kalau boleh, jadilah pemancing yang sentiasa percaya pada rezeki sendiri. Janganlah dek kerana sikap tamak dan cemburu tu anda dibenci pemancing lain.

Cara Nak Menangani Mabuk Laut Teruk









Wajib Makan Pil Tahan Mabuk

Walaupun sesetengah orang berpendapat jangan biasakan diri memakan ubat mabuk, tetapi anda boleh mencuba sejauh mana keberkesanan diri anda mampu menahan mabuk. Kalau selepas beberapa trik masih tak boleh tahan maka wajiblah maka ubat penahan mabuk laut.



Pilih Posisi Terbaik

Semasa bot bertolak, ada baiknya anda berada di posisi menghadap laut sambil menghirup udara segar. Jangan duduk secara mengiring atau banyak berbual, kerana ia membuatkan fikiran anda tidak fokus. Paling penting jangan duduk di bahagian belakang bot yang menyebabkan anda terpaksa menghidu asap dan bau minyak diesel.


Jangan Lakukan Kerja Teknikal

Ini khusus untuk mereka yang belum biasa berada di laut. Jangan lakukan kerja memasang mata kail, membuat perambut di atas bot atau membuat sambungan tali. Kerja-kerja teknikal ini ada baiknya anda sediakan sebelum bertolak.

Sediakan Ubat-Ubatan Ringkas

Untuk mengelak rasa loya, air liur terasa pahit, ada baiknya anda membawa air yang masam seperti jus oren, gula-gula berangin atau makanan jenis asam. Menghidu kulit limau juga perkara yang baik mengelakkan dari loya. Jangan dilupakan minyak angin atau balm yang boleh anda sapukan pada bahagian tengkuk, leher, dahi atau sekitar lubang hidung.


Jangan Memandang Ombak Secara Fokus

Bila berada di atas bot, elakkan mata tertumpu pada alunan ombak. Sebaiknya biarkan mata anda memandang jauh ke hadapan.


Rehat Dengan Cukup

Rancang perjalanan anda dengan baik. Jika memandu dari KL ke Kuala Terengganu, ada baiknya bertolak awal dan rehat 2-3 jam sebelum menaiki bot. Bawa kenderaan secara bergilir-gilir dengan rakan. Jangan beri beban pada seorang rakan memandu secara berterusan.


Jangan Makan Banyak Sebelum Bertolak

Perut yang terlalu kenyang sebelum menaiki bot akan menyebabkan proses penghadaman tidak berlaku dengan betul. Akibatnya memang akan cepat mual dan boleh muntah serta merta sebaik sahaja berlepas dari jeti. Sebaiknya alas perut sahaja sudah mencukupi.



Cuba Dan Biasakan Ikut Trip Pendek

Jika berhasrat pergi memancing ke laut dalam (trip 2-3 hari) cuba dahulu trip pendek seperti mencandat sotong atau memancing di perairan yang tidak jauh dari pantai. Cara ini mampu membiasakan diri anda berhadapan dengan alun dan ombak.


Jangan Tahan Muntah

Sekiranya anda berasa ingin muntah, jangan tahan, sebaliknya biarkan muntah itu keluar. Biasanya selpas muntah, anda akan kembali segar.


Bawa Banyak Buah-Buahan

Mereka yang muntah berkali-kali biasanya akan lembik dan keadaan ini mungkin akan memudaratkan kesihatannya kerana perut kosong. Walaupun ada bekalan nasi, ada di kalangan mereka yang tidak lalu makan makanan berat. Justeru makan buah-buahan seperti tembikai, epal hijau, lai juga amat bagus bagi mengelakkan perut kosong.


credit










Rate

4

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Looking for Google Ads Manager expert. Freelance work from home. Profit sharing basis. Please send your resume to HR@cari.com.my
Post time 10-6-2020 09:41 PM | Show all posts
pancing Udang??????????????? boleh ke??
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 10-6-2020 11:12 PM | Show all posts
Hannah.Montana replied at 10-6-2020 09:41 PM
pancing Udang??????????????? boleh ke??

kalau kita tengok video bawah ni.macm seberapa nak boleh kot hehe




Reply

Use magic Report

Post time 10-6-2020 11:15 PM | Show all posts
trunks replied at 10-6-2020 11:12 PM
kalau kita tengok video bawah ni.macm seberapa nak boleh kot hehe

terima kasih untuk video.
Belajar sesuatu hari ni .

Comments

sesama :D  Post time 10-6-2020 11:16 PM
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2020 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
Advertise with us
Quick Reply To Top Return to the list